Kurssillamme oli viime viikolla esillä mm. Tampereen ajankohtaisia asioita, esimerkiksi Paasikiventien/Rantatien ruuhkien helpottamiseksi suunniteltu tunneli sekä muut liikenteeseen liittyvät puheenaiheet.
Jotenkin tunneliasia alkaa kalvaa joka kerralla kun siitä kuulee puhuttavan, sillä usein medioissa esitettävät argumentit ovat puoltavia. Jos tunneli rakennettaisiin tai lisättäisiin vain ajokaistoja, on ratkaisu kuitenkin menossa väärään suuntaan. Olen edelleen sitä mieltä, että joukkoliikenteeseen panostamisella selvitettäisiin pahimmatkin ruuhkat Länsi-Tampereen puolella.
Kuitenkaan pelkät bussilinjojen lisävuorot eivät auta, sillä ihmisten asenteessa joukkoliikenteen käyttöön on vielä paljonkin parantamisen varaa. Tuskin olen väärässä väittäessäni, että monet pysäkin vieressä asuvat jättävät mainion tilaisuuden käyttämättä ja huristavat autolla töihin (tai kouluun). Tietenkin on selvää, että on olemassa ammatteja, joissa henkilöautoa on pakko käyttää työtehtävien puolesta. Todennäköistä toki on, että muuten vain autoilevat ihmiset käyttävät autoissaan omatuntobensaa, joka ei muuten kauheasti vaikuta sekoittuessaan muihin päästöihin Tampellan kohdalla aamu"sumussa".
Ihmisten asenteeseen vaikuttaa kuitenkin jokin suuri voima, joka saa heidät kieltäytymään bussilla kulkemisesta. Rohkenen väittää, että kyse on bussilipun hinnasta. Tampereen kaupungin liikennelaitoksella tilanne on vielä jotenkin hallussa (vaikka nuorten oloa vaikeuttaa 12 vuoden aikuisiän raja). Kertamaksu on vain kaksi euroa ja työsuhdelippuja on saatavissa. Yksityisten liikenneyritysten hinnoittelu on puolestaan melko pöyristyttävää: Tampereen ulkopuolella olevasta kunnasta hinta yhteen suuntaan liikkuu viiden euron tietämillä. Lisäksi vielä omalta kotiseudultani vähennetään vuoroja entisestään niin, että kouluun pääsemiseen tarvitaan ihme.
Olen melko tyytyväinen siihen, miten asiat on pystytty hoitamaan Helsingissä, missä joukkoliikennevaihtoehtoja on paljon enemmän kuin Tampereella. Tietenkin näin pienessä kaupungissa on mahdotonta toteuttaa esimerkiksi metro- tai raitiovainulinjoja, mutta Helsingin bussi- ja junaliikenteestä voisi hyvinkin ottaa esimerkkiä.
Yksinkertaisella matematiikalla voi päätellä, että neljäkymmentä yksityisautoilijaa ahtautuessaan yhteen kulkuneuvoon lyhentävät huomattavasti ruuhkien loputtomia jonoja.
Vaikka näistä asioista kuinka yrittäisi olla jotakin mieltä ja kirjoittaisi yleisönosastoihin ja Sunnuntain Asioihin, niin enpä usko että ihmisten asenne juurikaan muuttuu ihan lähiaikoina. Pakkohan se on päästä oman ilmastointijärjestelmän ja radion ääreen. Omaan rauhaan ilman että tarvitsee luoda turhia katsekontakteja vieraisiin ihmisiin. Hyvänen aika.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Ulkopaikkakuntalaisena ja maalla asuvana voin sanoa, että kun bussipysäkille on matkaa se 4 kilsaa ja bussi maksaa lähemmäs kymmentä euroa per suunta, ei siinä kauheesti huvitä käyttää bussia. Kyllä sitä mielummin kulkee omalla autolla, säästäen ainakin aikaa, ja paljon! Matka autolla meiltä tänne kestää n.40 minuuttia, kun taas bussilla yli tunnin! Ei siinä kauheesti huvita mennä istumaan kylmään rätisevään bussiin joka kiertää kaikki mahdolliset pikku tiet ja vie ihmisen vararikkoon. Että näissä syrjäseutujen busseissa olisi ehkä hieman parantamisen varaa. Eikä tilannetta auta se, että vuoroja vähennetään vuoden välein ja hinnat nousee puolen vuoden välein.
Niinpä. Pointti olikin siinä, että Tampereen rajojen sisäpuolella TKL:n bussien tavoitettavissa olevat ihmiset valittelevat "liian korkeista bussilipun hinnoista", siitä että busseja kulkee VAIN 15 minuutin välin ynnä muista epämukavuuksista ja sen jälkeen ottavat tyytyväisinä auton tallista ja ajavat kymmenen minuutin matkan töihin.
Se ei ole ihan oikein.
Täytyy myöntää, että itse kyllä lähtisin mielummin autolla kouluun, jos ikä riittäisi. Tämä johtuu yksinkertisesti siitä, että bussi, jolla aamuisin kuljen kouluun on tappavan täynnä jokaisena aamuna. En muista edes milloin viimeksi pääsin istumaan siinä. Se on aina kiva seistä täyteen ängetyssä bussissa korkokengät jalassa sellaiset 40 minsaa. Kerran jopa yksi tyttö pyörtyi matkan aikana, sillä ilma ei riittänyt.
Lähetä kommentti