maanantai 1. syyskuuta 2008
Pyöräily Tampereella
Tampereen pyöräkaistoista tuntuu jokaisella tamperelaisella olevan jonkinlainen mielipide, olipa sitten pyöräilijä, jalankulkija tai autolla ajelija. Itse lasken itseni tuohon ensimmäiseen ryhmään, ja olenkin iloinen, että Hämeenkadulle saatiin vihdoinkin edes jonkinmoiset pyöräkaistat. Tosin niitten käytännöllisyydestä on olemassa monta mielipidettä sekä puolesta että vastaan. Joidenkin mukaan pyöräkaistat ovat aivan liian kapeita, ja yksisuuntaisuus tuo vaan lisää ongelmia. Toiset taas ovat sitä mieltä, että kaistat helpottavat huomattavasti pyöräilyä Hämeenkadulla eikä jalankulkijoitten enää tarvitse pelätä henkensä edestä hulluja pyöräilijöitä.Ennen Hämeenkadulla pyöräileminen oli silkkaa hulluutta: jos kelloa soitti edessä kävelevälle jalankulkijalle sai vastaukseksi vihaisia katseita ja paheksuvaa muminaa. Nykinen pyöräkaista on helpottanut jonkin verran pyöräilyä keskustassa, mutta paras vaihtoehto ongelmaan olisi mielestäni yksityisautoilun kieltäminen kokonaan keskustassa. Näin kaupunki saataisiin ihmisten eikä autojen käyttöön, pyörällä ja kävellen pääsisi nopeasi ja turvallisesti liikkumaan ydinkeskustassa ja viihtyisyyskin lisääntyisi. Joukkoliikenne voisi mielestäni liikennöidä edelleen entiseen malliin, näin esim. liikuntarajoitteiset pääsisivät myös keskustaan.Tampere on valitettavasti pyöräilyvastainen kaupunki ja asialle olisi mielestäni nopeasti tehtävä jotain parannusta. Tottahan toki nykyinen pyöräkaista on jo askel kohti parempaan suuntaa. Pyöräily on helppo ja nopea tapa liikkua paikasta toiseen, ja ilmastonmuutoksen ollessa nyt tapetilla pitäisi tamperelaisia kannustaa pyöräilyyn esim. hyvillä pyöräilyreiteillä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Olen henkilökohtaisesti aika pettynyt koko pyöräilykaistoihin. Kun ne ollaan vihdoin pitkän kinuamisen jälkeen saatu tiehen, kaikki tuntuvat olevan tyytymättömiä kaistojen olemassaoloon. Jalankulkijat kävelevät täysin surutta niillä eivätkä katso eteensä, ja pyöräilijöillä tuntuu olevan entistäkin tukalampaa. Vähän kuin intiaanit reservaatissa.
En ole itse edes uskaltautunut kokeilemaan kaistoilla pyöräilyä, koska joku kiihkoilija ehkä tuuppaisi minutkin bussin alle...
Tampereelle olisi pitänyt alusta asti rakentaa kunnolliset ja jämäkät erikseen erotetut pyöräkaistat, missä pyöräilijät saavat olla rauhassa sekä autoilta että kävelijöiltä. Luulenpa, että nykyiset "taideteokset" valuvat syyssateiden mukana viemäriaukkoon.
Pyöräilen päivittäin Hämeenkadun päästä päähän, joten tämä aihe koskettaa minua aika paljon. Aluksi en voinut sietää näitä kaistoja ollenkaan, nyt olen jo vähän tottunut ajatukseen...
Kyllähän tämä kokeilu jotenkin toimii, mutta ainakin paikoittain kaistat ovat liian kapeita, eikä yksisuuntaisuuskaan joka paikassa oikein toimi. Esimerkiksi asematunnelin jalkakäytävät ovat aivan liian kapeita.
Minäkin kokisin hyvänä vaihtoehtona, että Hämeenkatu varattaisiin busseille, takseille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Bussit ja taksit eivät tarvitsisi niin isoja kaistoja, ja nykyistä jalkakäytävää voitaisiin leventää niin, että pyörille saataisiin tilaa. Olen kuitenkin sen verran realisti, etten usko tamperelaisten päättäjien innostuvan tästä ajatuksesta, joukkoliikenteen suunnittelu kun pyörii aika paljon yksityisautoilun ympärillä.
Mielestäni pyöräkaistojen saaminen keskustan pääkaduille on hieno edistys, mutta toteutuksessa on kuitenkin ongelmia. Miksi Tampereella ei ole voitu omaksua esimerkiksi Keski-Euroopassa tai vaikkapa Ruotsissa käytössä olevaa mallia jossa tila pyöräkaistoille otetaan autokaistoista eikä kävelijöiden tilasta? Hankaluuksia tulee sekä kävelijöille että pyöräilijöille eikä tämä välttämättä kannusta kevyen liikenteen "käyttämistä".
Tälläkin hetkellä Hämeenkadun valmiiksi kapeiden pyöräteiden merkinnät ovat himmeitä viivantapaisia joita saa etsiä vaikka tietäisi missä ne ovat! Kävelijät eivät tajua kävelevänsä pyörätiellä ja pahaa silmää saa jos yrittää hätistää heitä pois pyörätieltä. Ongelmia on moneen lähtöön asenteista tilanpuutteseen.
Toivottavasti kuitenkin kokeilujen myötä tulee kokemusta, jonka avulla voitaisiin kehittää pyörätiet oikeasti toimiviksi osiksi liikennettä.
Lähetä kommentti