Tunnin alussa opettaja ehdotti, että olisi kiva jos joku kirjoittaisi blogiin Tampereenkin asioista ja ehdotti aiheeksi vaikka pyöräkaistoja. Päätinkin ottaa asian aiheekseni, sillä juuri nämä pyöräkaistat saavat minut kiehumaan raivosta.
Kesällä Hämeenkadun pintaan tuli valkoisella maalilla maalatut pyöräkaistat. Aluksi olin vähän häkeltynyt, että missä tässä nyt oikein pitäisi kävellä. Aika nopeasti kuitenkin tajusin pysyä poissa pyöräkaistoilta, sillä niillä kävellen liikkuminen saattaa olla hyvinkin vaarallista. Itse ainakin olen pelästynyt monesti kun olen kävellyt pyöräkaistan vieressä ja pyörä on tullut takaani ilman minkäänlaista pyöränkellon varoitusta tai vauhdin hiljentämistä. Olenkin huomannt, että pyöräilijät ovat paljon röyhkeimpiä, kuin ennen pyöräkaistoja. Tuntuu, että he luulevat voivansa ajaa pyöräkaistoilla kuten haluavat huomioimatta jalkaisin liikkuvia ihmisiä.
Pyöräkaistat vievät myös tilaa kaupungilla. Esim. Hämeensillan kohdalla pyöräilijöille on varattu kokonaan puolikas tiestä. Tämä taas johtaa siihen, että jalankulkijoille tulee ahdasta. Pyöräkaistan taas en ole koskaan nähnyt olevan tukossa.
En voi käsittää miksi pyöräkaistat piti tunkea Tampereen keskustaan. Tai miksi ylipäätään pyöriä pitää näkyä Hämeenkadulla. Miksei pyöräilijöille voi tehdä selkeitä reittejä sivukaduille, jossa ruuhka ei ole niin suuri. Jos Hämeenkadulla kuitenkin on pakko liikkua pyörällä, niin kai sen matkan voisi taluttaa. Tällä hetkellä jotenkin tuntuu siltä, että pyöräilijöitä suositaan enemmän. Mielestäni tämä on väärin sillä, suurin osa on kuitenkin jalkaisin liikkuvia, joten heidän etuaan pitäisi ajatella enemmän.
Myös pyöräilijät ovat jossain määrin valitelleet pyöräkaistojen toimivuutta. Luin vähän aika sitten jostain Aamulehden liitteestä jutun näistä pyöräkaistoista ja siinä pyöräilijät ainakin valittelivat sitä, että monet ajaa kaistoilla väärään suuntaan.
En haluaisi tällä postauksella morkata kaikkia pyöräilijöitä, mutta olette varmasti itsekin törmänneet tälläisiin muista piittaamattomiin hurjastelijoihin. Onhan pyöräily tietysti hyvä harrastus ja liikkumiskeino. On ekologisempaa valita pyörä kuin auto, mutta miksei sitä pyörää sitten voi jättää johkin sivummalle ja hoitaa Hämeenkadulla hoidettavat toimet jalkaisin, tai liikkua juuri näillä sivukaduilla, mistä mainitsinkin jo.
Mitä mieltä te olette pyöräkaistoista?
maanantai 1. syyskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Olen samaa mieltä Mervin kanssa, pyöräkaistat vievät vain turhaa tilaa hämeenkadulla ja ne ärsyttävät minua.Itse olen huomannut että kävelen aina "vahingossa" pyöräkaistaa koska tavallinen jalkakäytävä on yleensä tukossa, paitsi yöllä. Toivottavasti nämä eivät jää pysyvästi, ennemmin tai myöhemmin onnistun jäämään pyörän alle.
"Toivottavasti nämä eivät jää pysyvästi, ennemmin tai myöhemmin onnistun jäämään pyörän alle."
Tuohon voisin vastata, että toivottavasti nämä JÄÄVÄT pysyvästi, sillä ennenmmin tai myöhemmin pyöräilijät jäävät autojen alle, jos pyöräily taas siirretään autojen joukkoon. Näin on jo nimittäin käynyt kun jokunen aika sitten pyöräilijä tönäistiin bussin alle.http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/rikos/2007/10/569737
Itsekkin myönnän,että pyöräkaistoissa olisi vielä paljon parannettavaa, ennen kun ne palvelisivat hyvin sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, mutta mielestäni kaistat ovat selvästi parempi ja turvallisempi vaihtoehto SEKä jalankulkijoille että pyöräilijöille kuin Hämeenkatu ilman kaistoja.
Olen samalla kannalla maijun kanssa. Pyöräkaistat toivottavasti jäävät, ne ovat loistava edistysaskel, mutta tottakai niissä on vielä parannettavaa.
Tuosta Mervin tekstistä ensimmäiset kaksi kappaletta oli ihan jees, kolmannen kohdalla alkoi minulla mennä otsa ryppyyn. Keskustassa kun asun niin Hämeenkatua ramppaan joka vuorokauden aikaan edestakaisin. Aina silloin tällöin on ahdasta, ruuhka-aikaan. Mutta sekä pyöräilijän että kävelijän näkökulmasta olen sitä mieltä, että kaistat joka tapauksessa ovat paremmat. Ainakin tietää mistä välistä pyöräilijät huristavat, eikö? Ilman kaistoja pitää koko ajan olla antennit pystyssä ja pelätä sitä että missä vaiheessa tulee pyöräilijä päälle ja mistä suunnasta.
Pyöräilijän näkökulmasta kaistat ovat loisto homma, heitäkin saa toki ajatella.
Olen kuullut aikaisemminkin tuon argumentin, että Hämeenkadulla pyöräily pitäisi kieltää. "Miksei pyöräilijöille voi tehdä selkeitä reittejä sivukaduille-" Tampereen sivukadut EIVÄT ole selkeitä. Jos ajatellaan koulumatkaani - rautatieasemalta tykille - jos haluan kulkea pyörällä, niin sivukatuja pitkin joudun kiertämään hyvin paljon. Mielelläni kuljen reitin mahdollisimman nopeasti, jolloin se kulkee suoraan Hämeenkatua. Joudun kiertämään puoli kaupunkia jos valitsen sivukadut. Sitä paitsi sivukadut ovat huomattavasti pienempiä ja ahtaampia - onko siellä sitten mukava kävellä pyöräilijöiden keskellä?
Jos ajatellaan että pyöräilee koulu/työmatkana 10km, ei Hämeenkadun matkan taluttaminen varmaankaan paha ole. Palaan taas koulumatkaani. Jos kävelen sen, menee 20min. Jos pyöräilen, aika puolittuu. Siksi mie poljen Hämeenkadulla, enkä hyödy taluttamisesta mitään. Enkä varmastikaan ole ainoa, joka polkee keskustan sisällä.
"olette varmasti itsekin törmänneet tälläisiin muista piittaamattomiin hurjastelijoihin-" Voi kyllä. Tässä vaiheessa voimme kritisoida myös pyöräilijöitä. Heidän pitäisi ymmärtää jalankulkijoita, ja jalankulkijoiden pyöräilijöitä. Olen itsekin meinannut jäädä pyöräkaistalla pyörän alle - joskus oman huolimattomuuden vuoksi, joskus taas hurjastelijan. Jokaisen pitäisi ottaa vastuuta asiasta, niin ehkä saataisiin homma jotenkin edes toimimaan.
Mielestäni pyöräkaistat olivat hyvä ratkaisu. Tosin toteutusta voisi parantaa. En tajua, miksi pyöräilijät eivät saisi pyöräillä Hämeenkadun läpi. Onko kävelijöillä yksinoikeus Hämeenkatuun? Itse en pyöräile kaupungissa, mutta ymmärrän kyllä pöyräilijöitä miksi he eivät haluaisi kiertää. Jos pyöräilijöiden pitäisi alkaa käyttää sivukatuja, muuttuisiko pyörä autoon ajansäästämiseksi.
Lähetä kommentti