maanantai 8. syyskuuta 2008

Median vaikutus yhteiskuntaan (Janikan ja Saaran alustus)

Nykypäivän yhteiskunta on tietoyhteiskunta, jossa ihmiset ovat riippuvaisia informaatioteknologiasta.
Viestintäkeinot sisältävät internetin, tv:n, lehdistön ja radion. Ne voidaan jakaa lehdistöön ja sähköiseen viestintään.
Kehittyneet viestintäkeinot ovat edistäneet yhteiskuntaa huomattavasti. Tiedon kulku on nopeaa ja uutta tietoa on saatavilla jatkuvasti. Yhteiskunta on mennyt monissa asioissa positiivisesti eteenpäin. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, ettei media kuvaa todellisuutta objektiivisesti. Media pystyy painottamaan asioita tahtomallaan tavalla ja jättää esimerkiksi toisen puolen asiasta täysin huomiotta.

Mediakriittisyydestä puhutaan esimerkiksi kouluissa, mutta silti se unohtuu useasti erilaisia uutisia lukiessa. Median sanaa pidetään totuutena toisinaan huomaamattakin.


Teorioita median vaikutuksesta
Anu Mustasen kirja Mediapsykologia

Konsonanssimalli:
Mediavaikutukset voimistuvat sitä enemmän mitä enemmän samoja mediasisältöjä toistetaan eri mediavälineissä.
Kun samaa viestiä toistetaan eri mediaviestimissä samasta näkökulmasta syntyy mediayleisössä yhtenevää ajattelua.

Agenda setting:
Media ohjaa yleisön tietoisuutta asioista ja niiden olennaisista sisällöistä. Media rakentaa yleisön kongitioita siitä mitä he ajattelevat. Median ei katsota määräävän mitä ihmiset ajattelevat mutta medialla katsotaan olevan vaikutusta siihen mistä asioista ihmisillä yleensä on mielipiteitä.



Tilastoja
Median käyttö on nykyisin täysin arkipäivää. Nykynuoret tuskin osaavat kuvitella aikaa ennen internettiä, olemmehan kasvaneet käyttämään nettiä.
90% kaikista ikäryhmistä käyttää nettiä sähköpostin lukemiseen. Nettiä käytetään myös paljolti tiedonlähteenä. Tulee kuitenkin huomioida, että internettiin voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahtoo, mediakriittisyys on tärkeä sana internetin tekstejä luettaessa.
Tilasto eri ikäryhmien internetin käytöstä


Suomen televisio on siirtynyt digiaikaan. Digiaikaan siirtyminen herätti runsaasti keskustelua - varsinkin negatiivista. Kuitenkin elokuussa tehty tutkimus osoittaa, että Suomen yli 2,2 miljoonasta television omistavasta taloudesta 98% on ostanut digisovittimen tai -television. Lopulta tunnumme menevän melko helposti median määräämien "sääntöjen" mukaan.
Digisovittimet


Siitä huolimatta, että sähköiset viestimet ovat yleistyneet runsaasti, sanoma- ja aikakauslehtiä luetaan ja tilataan edelleen paljon. Joukkoviestintämarkkinat ovat myös vuosi vuodelta kasvaneet, olipa kyse sitten sähköisestä, graafisesta tai tallenneviestinnästä.
Joukkomarkkinat



Tv:n täyttää nykyään pitkälti Big Brother ja sen kaltaiset tositv ohjelmat. Tv:hän alunperin luotiin tiedonvälitykseen. Myös lehdet, ja oikeastaan kaikki media on täynnä enemmän tai vähemmän turhia asioita.
Media on hieno ja tärkeä väline, mutta olisi tärkeää, ettei sitä tuhlattaisi pelkästään turhanpäiväisyyksiin.

Minkälaista elämä olisi ilman mediaa?
Miten media vaikuttaa meihin - muistammeko olla mediakriittisiä?

Ei kommentteja: