perjantai 19. syyskuuta 2008

Hybridiautoilu säästää luontoa ja kukkaroa

Vai näinkö sittenkään? Viimeisellä oppitunnilla keskustelimme siitä, miten oppilaat omilla arkipäiväisillä toimillaan säästävät luontoa. Joku kertoi perheen ajavan hybridiautolla. Hybridiautoilun väitetään olevan halpaa ja luontoystävällistä ja näin varmaan onkin - kaupunkiajossa.
Kaikissa hybridiautoissa on myös bensamoottori. Kun virta loppuu sähköllä ladattavasta akusta, tai autolla ajaa suurilla nopeuksilla, käynnistyy auton bensiinimoottori.

Väitetään, että jo pelkästään hybridiauton tuotantovaiheissa käytetään enemmän energiaa kuin Greenpeacin vastustaman Land Rover Discovery -maastoauton valmistuksessa. Tämä voidaan perustella esimerkiksi sillä, että Toyota Priuksen akkujen valmistuksessa käytettävä nikkeli louhitaan Kanadasta (nikkelikaivos aiheuttaa siinä sivussa mm. rikkiä ja happosateita), mistä se kuljetetaan rahtilaivoilla jatkokäsittelyä varten Eurooppaan. Jalostettu nikkeli kuljetetaan taas Euroopasta Kiinaan, missä nikkeli jalostetaan vaahtomaiseen muotoon. Kiinasta Japaniin lähetetty nikkelimössö laitetaan Toyota Priuksen akkuihin ja akut asennetaan autoihin, jotka taas lähetetään ympäri maailmaa.
Kun Prius ja BWM M3 (jossa on 2,7 kertaa suurempi moottori) laitetaan radalle ajamaan Priuksen huippunopeutta kymmenen kierroksen ajan, kuluttaa Prius 1,5l enemmän sadalla kilometrillä, kuin M3.

Säästääkseen luontoa ei siis välttämättä tarvitse ostaa uutta kallista autoa. Riittää kun korjaa ajotapojaan välttäen turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

Ei kommentteja: