perjantai 8. elokuuta 2008

Miten alkuun?

Oppijalähtöisyys ja kansalaisjournalismi ovat hienoja tavoitteita, mutta kuinka niiden tavoittelu lukion arkeen soveltuu? Tämä kysymys on aiemmin estänyt minua kokeilemasta blogia opetuksessa, sillä lukion opiskelutahti on hyvin hektinen, ryhmät vaihtuvat kuuden viikon välein ja asiaa on yhdellä lukiokurssilla niin paljon, että opettajalla on suuri houkutus paukuuttaa oppisisällöt läpi pelkillä kalvosulkeisilla tai muulla menneen maailman "tehokkaalla" tavalla. Uskon kuitenkin, että pienellä suunnittelulla ja soveltamisella blogin saa osaksi kurssia niin, ettei oppilaiden eikä opettajan työmäärä kasva kohtuuttoman suureksi.


Perinteisesti meidän koulussa yhteiskuntaopin ensimmäisellä kurssilla on tehty kokeen lisäksi alustus pareittain jostakin yhteiskunnallisesta aiheesta. Ajattelin soveltaa tätä perinnettä niin, että edelleen alustus tehdään, mutta alustusta valmistellessaan opiskelijat kirjoittavat aiheestaan blogipostauksen, johon he keräämiensä tietojen lisäksi tuovat mukaan omia huomioitaan. Alustusaiheet olen valinnut kurssin teemojen mukaan niin, että niitä olisi tasaisesti pitkin jaksoa. Näiden "pakollisten" postausten lisäksi blogi on tietenkin avoin kaikille kurssilaisten huomioille ja kommenteille. Toivon opiskelijoiden kirjoittavan blogiin (vaikka lyhyitäkin) ajatuksiaan tunneilla esiin tulleista aiheista tai päivän ajankohtaisista uutisista, kommentoivan toistensa postauksia ja tietysti tuovan postauksiin linkkejä mielenkiintoisille sivuille. Tästä "ylimääräisestä" kirjoittamisesta saa sitten hyvityspisteitä kokeeseen, vaikka uskon, että kirjoittaminen palkitsee aivan itsessään ilman ulkoista palkkiotakin... Jotta vapaa-ajalla tehtävää työtä ei tule liian paljon, varaan ainakin pariksi oppitunniksi tietokoneluokan käyttöön, jolloin opiskelijat voivat puuhata blogissa.


Yksi bloginkirjoittamisen idea on laajentaa näkökulmaa ja keskustelua luokkahuoneen ulkopuolelle. En vielä tiedä, sallinko täysin vapaan kommentoinnin sitten kun oppilaat alkavat blogia kirjoittaa vai rajaanko kommentointia jotenkin. En haluaisi kenenkään oppilaista pahoittavan mieltään asiattomista kommenteista, mutta toisaalta en halua kaihtaa mahdollista räväkkääkin keskustelua. Lisäksi tämä tekniikka tuottaa hieman harmaita hiuksia: miten ylipäänsä pääsen moderoimaan kommentteja, miten saan ulkoasua muokattua vetävämmäksi jne. Täytyy kalastella ensimmäisellä tunnilla oppilaiden joukosta joku, joka minua tässä asiassa osaa auttaa.

Ei kommentteja: